Ervaringen: onze docenten over de MEBIT-opleiding

12 mei 2016

Zonder goede docenten kunnen we geen goed onderwijs geven. Opleidingen volgen, de juiste bevoegdheden halen, extra trajecten als promoveren: dit moedigen we binnen LVO aan. Hoe is het nu om een Master Evidence Based Innovation in Teaching, MEBIT in het kort, te volgen? Wat is de motivatie van collega’s Erwin Dijkstra, docent LO op het Raayland College en Saskia van Roij, docent aardrijkskunde op het Dendron College om aan de slag te gaan, met deze veeleisende studie?

Hoe zijn jullie tot de MEBIT-opleiding gekomen?

Saskia: “Eigenlijk vond ik dat er binnen het onderwijs, ook bij LVO, veel geïmplementeerd werd zonder na te gaan of dit wel werkt. Ik wilde onderzoek doen over zelfgestuurde vaardigheden. Hoe leert een leerling bijvoorbeeld informatie verwerken?
Erwin: “Ik had een onderzoek in mijn hoofd en wilde daar via de opleiding aan gaan werken. Het onderzoek is later anders geworden, dat terzijde. Ik zag de informatie over MEBIT voorbij komen via de LVO Nieuwsbrief en raakte geïnteresseerd. Vanaf toen is de bal gaan rollen.”
Saskia: “Ook onze leidinggevenden hebben goed meegewerkt en positief gereageerd. Zij gaven ons ondersteuning voor het initiatief om te gaan studeren en dat is belangrijk.”

       

   "Fantastisch dat ik weer mag leren, mezelf mag verrijken!" 

                                                        Saskia van Roij, Dendron College

       Ook geïnteresseerd in een MEBIT- opleiding?
      Kom dan naar de infodag op 20 mei bij  Universiteit Maastricht www.tierweb.nl/tier

 

Wat maakt de opleiding zo goed?
Erwin: “De opleiding zorgt ervoor dat je kritischer wordt binnen het onderwijs en geeft je een goede basis om meer je eigen regie te nemen over implementatie en opschaling van in mijn geval een onderzoeksproject op school. Ik voel meer eigenaarschap.
De opbouw van MEBIT is mooi, de onderwerpen sluiten mooi op elkaar aan en zijn voor de praktijk bruikbaar. Maar er is wel een verschil tussen de onderzoekswereld en de school."
Saskia: “De opleiding bevordert het kritisch denken inderdaad, waardoor je niet alles direct voor waar aanneemt. Maar ook het uitzoeken wat er al bestaat op een bepaald vlak is een belangrijk onderdeel. Je hoeft het wiel niet elke keer uit te vinden, want er is al zoveel kennis en materiaal over bepaalde onderwerpen!”

Vertel eens wat meer over het onderzoek dat jullie doen?
Erwin: “Mijn onderzoek gaat over maatwerk. ‘Wat is er nodig voor een docent om maatwerk te kunnen bieden?’ Daaruit blijkt dat zaken als een goede relatie met de leerling erg belangrijk is. Ik onderzoek ook de dialoog tussen docent en leerling en zichtbaar luistergedrag. Met een externe trainer heb ik een traning ‘actief luisteren’ ontwikkeld. Mijn onderzoek loopt nog.”

Saskia: “Ik wilde onderzoek doen naar zelfgestuurde vaardigheden. Hoe leert een leerling bijvoorbeeld informatie te verwerken? In het onderzoeksproject heb ik een groep leerlingen een periode laten mindmappen in plaats van de gebruikelijke klassikale instructie te geven. Naast het feit dat ik verwachtte dat de leerlingen dit heel leuk zouden vinden, dacht ik ook dat de motivatie zou stijgen door deze aanpak. Uiteindelijk bleek dat mindmapping niet direct effect had op de prestaties. Wel bleek dat de resultaten van de leerlingen van de testgroep gelijk bleven en de controlegroep, hoewel de testgroep dus geen klassikale instructie gehad had. Conclusie: mèt mindmapping, maar zonder instructie toch hetzelfde resultaat.”

Waar kunnen we jullie als onderzoekende collega’s voor bellen?
Saskia: “Als ik voor ons beiden mag spreken… het lijkt ons –en de andere MEBIT-studenten- bijzonder leuk als andere collega’s vaker bij ons te rade zouden gaan als zij aan de slag willen gaan met projecten. Dan kunnen wij helpen meer evendence based aan het werk te gaan.”
Erwin: “We zijn beiden niet bij de IOO-projecten betrokken. Dit komt misschien ook wel omdat we het nu heel druk hebben met de studie. Maar in de toekomst zouden we ook wel meer bij onderzoeksvragen en innovatieve projecten binnen LVO betrokken willen zijn. We zijn graag vraagbaak!”

Ook geïnteresseerd in een MEBIT-opleiding?
Kom dan naar de infodag op 20 mei op Universiteit Maastricht. Of vraag een meeloopdag aan bij de huidige eerstejaarsstudenten. 
Locatie: Kapoenstraat 2, Maastricht, zaal 
Aanmelden kan bij Astrid Lamers via info-ta@maastrichtuniversity.nl. Meer informatie via www.tierweb.nl/tier. Zie Programma


                                                  "Gewoon doen die opleiding! Ervaar het en leer ervan!"
                                                                                                                                                                                                         Erwin Dijkstra, Raayland College

< Terug naar nieuwsoverzicht