Dendron TV bij omroep Reindonk

3 februari 2016

Voor veel jongeren is het een droom: in de keuken kijken bij een mediabedrijf. Leerlingen van het Dendron College krijgen die kans! Redactiewerk, zelf presenteren, camerawerk of de opnames editen, het zijn allemaal bijzondere werkzaamheden. Dendron heeft sinds januari 2016 een echt eigen TV-ploeg in bedrijf, die in samenwerking met TV Reindonk maandelijks twee items zal verzorgen. De eerste producten van deze samenwerking gaan over twee recente gebeurtenissen op het Dendron College : het Open huis en de Extralentlessen voor (hoog)begaafde kinderen.

In december gaven twaalf leerlingen gehoor aan een oproep om zich aan te melden voor deelname aan de Dendron TV-ploeg. Met zo’n grote redactie ontstond meteen de mogelijkheid om twee items per maand te gaan uitzenden.  De groep bestaat uit leerlingen van vmbo, havo, vwo en vwo-plus in leeftijd variërend van brugklasser tot vwo 4. Pieter Janssen en Helian van Lier begeleiden de groep vanuit omroep Reindonk, terwijl Marieke Hoebers en Dorien Stals vanuit het Dendron College verantwoordelijk zijn.

Leerlingen aan het stuur

De leerlingen zitten zelf aan het stuur. Ze hebben opgegeven welke rol zij het liefst op zich nemen in het geheel: presentator, cameraman, redacteur of editor. Wie het nog niet weet, kan eerst alles uitproberen. De leerlingen zijn gekoppeld aan een teamleider. Zo zijn ze goed op de hoogte van alle belangwekkende dingen die gebeuren op zo’n grote school. In de afdelingen staat elke maand nogal wat op stapel dat de moeite waard is om uit te zenden. Er is zoveel aanbod dat je er keuzestress van zou krijgen.  Weloverwogen kiezen de leerlingen de onderwerpen, rekening houdend met de nieuwswaarde voor de kijker.

Veelbelovend

Op 28 en 29 januari werden de eerste opnames gemaakt. Er gingen heel wat voorbereidingen aan vooraf. Bas Vloet en Giel van Neerven maakten de call sheets, een verantwoordelijke taak, want hierin wordt minutieus alles vastgelegd wat er gebeuren moet.  Van te voren werd er druk heen en weer geappt. Spannend, zo’n eerste keer! Van de medewerkers en stagiair(e)s van Reindonk krijgen de leerlingen masterclasses. Met veel geduld leren ze de jonge Dendronploeg de kneepjes van het vak. Soms onder schooltijd, soms in eigen tijd. Leerlingen vinden het geweldig om aan zulke projecten deel te nemen. Je leert er veel van en de dingen die je doet, doen er toe. Dat maakt leren leuk. Ook is het fijn om samen te werken met leerlingen uit andere afdelingen.

“Dit is zo gaaf!”, verzuchten de leerlingen dan ook. Helian van Lier van omroep Reindonk is meer dan tevreden met de eerste nieuwsitems van Dendron. “Natuurlijk zijn er ook nog wat leerpuntjes, maar over het geheel genomen zijn de resultaten veelbelovend!”.

Uitzending

De items van deze maand worden vanaf 02-februari tot en met komende vrijdag uitgezonden bij Omroep Reindonk in Focus en KidsNieuws.

Via www.reindonk.nl, uitzending gemist TV zijn ze on-demand te bekijken.