Dagblad de Limburger: Onderwijs in Parkstad groeit

2 november 2016

Het voortgezet onderwijs in Parkstad groeit, ondanks de krimp. Dit schooljaar opende een mavo in Heerlen en onlangs werd de komst van een nieuw onderwijsconcept aangekondigd. Twee jaar geleden opende in Heerlen een vrijeschool.

Parkstad telt nu zeven brede scholengemeenschappen en twee mavo’s, verdeeld over de schoolbesturen van LVO (vijf scholen) en SVOPL (vier scholen). De Tienerschool is een initiatief van Innovo, scholenkoepel van 50 basisscholen en gevestigd in Heerlen. Op de school krijgen kinderen uit de twee hoogste groepen van de basisschool les en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Pas op hun veertiende maken ze keuze voor een bepaald schooltype.  Ter vergelijking in Maastricht is één schoolbestuur, LVO. Dat heeft de brede scholengemeenschappen, op die van de vrijeschool na, ingeruild voor een verdeling van schooltypes over de stad. In de Westelijke Mijnstreek bestaan twee brede scholengemeenschappen, verdeeld over twee schoolbesturen.

Lees het hele artikel op de website van Dagblad De Limburger, 2 november 2016