Feestelijke uitreiking predicaat Euregioschool aan Romboutscollege in Brunssum

20 oktober 2016

Op donderdag 3 november a.s., aan de vooravond van de tweejaarlijkse Wereldburgerschapdag die dit jaar op vrijdag 4 november op het Romboutscollege in Brunssum plaatsvindt, zal Gouverneur Bovens het predicaat Euregioschool uitreiken aan deze school.

Criteria voor predicaat Euregioschool

Een Euregioschool is erop gericht om leerlingen in de Euregio Maas-Rijn tussen 4 en 15 jaar onderwijs in het Duits, Frans of Nederlands aan te bieden. En om hierin samen te werken met een partnerschool in het buurland, bijvoorbeeld door uitwisselingen met leerlingen van de school aldaar. Taalonderwijs wordt zo voor leerlingen authentieker en levensechter. Bovendien hebben zij met hun talenkennis meer kansen om een baan te vinden in het buurland. Zowel scholen uit het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs of docentenopleidingen kunnen dit predicaat verdienen.

Om het predicaat Euregioschool daadwerkelijk te krijgen, moet een school aan een aantal criteria voldoen. Nadat in de zomer van 2015 een nieuwe koers is ingezet op het Romboutscollege, werd daar enkele maanden later al aan voldaan.

Meer kansen op de arbeidsmarkt

“Duitsland ligt hier op een steenworp afstand vandaan. Daar zijn, met name in de technische sector, tal van vacatures en toch gaan maar weinig werkzoekenden uit Parkstad richting Duitsland”, aldus Roelof Jan Lutken, locatiedirecteur op het Romboutscollege. “Dat is voor ons reden geweest om ons lesprogramma aan te passen en te beginnen met het aanbieden van een curriculum dat erop gericht is om barrières te slechten en leerlingen vertrouwd te maken met de Duitse taal en cultuur”. Lutken: “De belangrijkste pijler is de introductie van extra taallessen. Wij noemen dat ‘versterkt Duits’. Vanaf het eerste leerjaar krijgen onze leerlingen intensieve les in het Duits en worden verschillende vakken in het Duits gegeven. Verder zijn er uitwisselingsprogramma’s met diverse scholen hier vlak over de grens en is er veel aandacht voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Daarbij stellen we drie vragen aan de leerlingen: wie ben ik, wat kán ik en wat wíl ik? Wanneer je dat in kaart brengt, biedt dat de studenten veel ruggensteun.”

In de zomer van dit jaar werd het predicaat dan ook toegekend aan het Romboutscollege.

Feestelijke uitreiking

De feestelijke uitreiking vindt plaats om 19.00 uur in de Bibliotheek in het Romboutscollege, in aanwezigheid van vele genodigden, waaronder vertegenwoordigers van de samenwerkende scholen in Duitsland en wethouder van Onderwijs in Brunssum, de heer Frank Joosten.

Lezing 'Moresnet' door Philip Dröge

Na de uitreiking is er in de aula van de school een zeer interessante en actuele lezing van Philip Dröge, auteur van het onlangs verschenen boek ‘Moresnet : opkomst en ondergang van een vergeten buurlandje’. Dit boek beschrijft op zeer toegankelijke en aansprekende wijze één van de merkwaardigste geschiedenissen uit de Euregio.

Voor deze lezing kun je je nog aanmelden, de toegang is gratis. Aanvang 20.00 uur, inloop vanaf 19.45 uur. Online reserveren kan via de website van de bibliotheek Brunssum (www.bibliotheekbrunssum.nl, via het blokje ‘Agenda’). Je kunt ook telefonisch reserveren via T 045-4007560, of bij de klantenbalie van de bibliotheek.

Wij feliciteren het Romboutscollege met het verdiende predicaat!