Dendron: net als bij Idols

14 januari 2016

Zoals ieder jaar vindt net voor carnaval het Spektakel plaats op het Dendron College in Horst. Leerlingen en leraren laten deze week meerdere keren hun talent zien tijdens een 2,5 uur durende voorstelling. De organisatie van het Spektakel is verantwoordelijk voor de selectie van de acts. “We zijn streng, maar blijven altijd aardig”, aldus docenten Gertie Sikes en Anke Gielen.

Net als bij idols

Maanden voor het Spektakel is het organisatieteam, bestaande uit docenten en oud-docenten al bezig met de voorbereiding. “We hopen natuurlijk dat zoveel mogelijk teams zich opgeven”, vertelt docente Anke Gielen. Het aantal groepjes of deelnemers dat zich aanmeldt voor het Spektakel ligt tussen de vijftig en honderd. Muziekdocente Gertie Cremers: “We kunnen buiten de vaste acts nog maar ongeveer tien acts kiezen die mee mogen doen, dus dat betekent dat we audities moeten houden.”

Voor de groepjes en leerlingen die zich opgegeven hebben, is het afwachten. “Net als bij Idols zitten we tijdens de auditie aan een lange tafel om iedereen te beoordelen. Natuurlijk zeggen we altijd wel iets positief na afloop van een auditie, maar we zeggen nog niet of het groepje of de persoon door mag. Dat krijgen ze pas te horen als iedereen aan de beurt is geweest”, aldus Gertie. “Het niveau van de deelnemers ligt ontzettend hoog”, gaat Anke verder. “Daarom jureren we ook streng. De kwaliteit moet goed zijn, maar ook het totaalplaatje is belangrijk. Daarnaast proberen we een doorsnede van de school te laten zien. Dus zowel brugklassers als zesdejaars en zowel vmbo’ers als vwo’ers. Dat houdt wel eens in dat we ook goede acts moeten afwijzen.”

Lees het hele artikel op de website van Hallo Horst aan de Maas, 14 januari 2016