NOS nieuws: 'Scholengemeenschappen verdwijnen door krimp'

3 september 2015

'Brede scholengemeenschappen zullen in verschillende provincies verdwijnen, te beginnen in Limburg' vat de NOS samen. In Maastricht gebeurt dat vanaf vandaag: alle middelbare scholieren in de Limburgse hoofdstad worden de komende jaren op schooltype bij elkaar gezet. Er komt dus één school voor het vmbo, één voor de havo en één voor het vwo.

LVO, het bestuur van de meeste Limburgse middelbare scholen, heeft die beslissing genomen vanwege de sterke daling van het aantal leerlingen. Voor de komende tien jaar wordt in Maastricht een krimp voorspeld van 25 procent. In Weert was het schoolbestuur om dezelfde reden al eerder begonnen met de vorming van aparte vmbo-, havo- en vwo-scholen, waardoor er meer leerlingen van hetzelfde niveau in hetzelfde schoolgebouw komen te zitten.

Tweetalig onderwijs

Scholen die kleiner worden krijgen steeds minder geld van het ministerie van Onderwijs, omdat ze per leerling gefinancierd worden. Door leerlingen per onderwijssoort bij elkaar te zetten, ontstaan volgens LVO in Maastricht weer stevige scholen die juist kunnen investeren in de kwaliteit van het onderwijs.

Zo is locatiedirecteur van het Bonnefantencollege Twan Wijnants trots op de gemoderniseerde havo die vandaag voor het eerst voor zijn leerlingen de deuren opent. Alle havo-leerlingen van de stad worden op termijn op dit ‘vhbo’ bij elkaar gebracht. Samen met een aantal leerlingen van de theoretische leerweg van het vmbo (de vroegere mavo) en vwo’ers die nu al weten dat zij na school naar een bepaald hbo willen. In Maastricht-West is, zegt Wijnants, nu een opleiding die leerlingen optimaal voorbereidt op het hbo.