De ontwikkelgerichte havo Grotiuscollege

11 september 2015

De havo-leerling moet trots zijn op zijn eigen ontwikkeling. Daar draait het bij het Grotiuscollege in Heerlen om. Vanaf het nieuwe schooljaar start de school, te beginnen met de eerste klas, met wat de ontwikkelgerichte havo is gedoopt. Directeur Alexander van Hilten: ,,Wij kijken naar de talenten van de leerling, naar wat hij wél kan.’’

Dat houdt in de praktijk in dat op havo1 en -2 leerlingen een kijk op zichzelf ontwikkelen en hun talenten ontdekken. Leerlingen gaan aan de slag met een thema, bijvoorbeeld de eigen wijk. Iedereen kiest daarbij vanuit welk gezichtspunt de wijk in kaart wordt gebracht, zoals de natuur, geschiedenis, economische structuur of architectuur. In de lessen, bij alle vakken, wordt aangehaakt tussen de vakkennis en de wereld buiten de school. ,,Het aanbod op de havo is veel te theoretisch,’’ zegt Thijs Gillissen, onderwijsinnovator ,,Nu leren de kinderen alleen. Wat ze met die kennis kunnen, weten ze vaak niet. Het is zaak om ze de wereld te laten zien en voelen.’’  Zo wordt stage lopen bij bedrijven bij het Grotiuscollege heel gewoon. ,,We vinden ook dat we de plicht hebben om onze leerlingen te laten zien dat ze in onze regio kansen hebben en een toekomst.’’

Lees de rest van het artikel in Dagblad De Limburger, 8 september 2015