André Kuijpers geeft les op Grotiuscollege

15 september 2015

In september en oktober organiseert het GrotiusCollege in Heerlen de André Kuipers Colleges. De colleges zijn bedoeld voor leerlingen uit groep 8 van de basisscholen uit Parkstad en omgeving. In totaal kunnen 500 leerlingen deelnemen aan de colleges.

“Door de colleges willen we deze leerlingen laten ervaren dat de verschillende vakken in ons voortgezet onderwijs elkaar enorm versterken. En we laten zien wat voor fascinerende dingen je kunt bereiken met al die vakkennis en -vaardigheden”, zegt locatiedirecteur Van Hilten van het Grotiuscollege. “In bijvoorbeeld de ruimtevaart komen veel van die kennis en vaardigheden bij elkaar. Daarom zijn we zo blij met de komst van André Kuipers. Hij is bovendien ambassadeur techniek en treedt vaker op in scholen. Hij heeft vanuit de ruimte namelijk de kwetsbaarheid van de aarde gezien en is ervan overtuigd dat onderwijs en techniek een essentiële rol spelen in de bescherming van onze planeet.”

Colleges

Als ruimtevaarder heb je kennis nodig van talen, van science en natuurwetenschappen, je moet creatief zijn en oplossingsgericht kunnen denken en je moet beschikken over uitstekende sociale vaardigheden. Leraren en bovenbouwleerlingen van Grotius vertellen de groep 8-leerlingen in de eerste twee colleges alles over wetenschap en ruimtevaart en over cultuur en ruimtevaart. Met interessante proefjes en opdrachten, die ze samen met André Kuipers ontwikkelden, bereiden ze de leerlingen voor op het afsluitende college van Nederlands wereldberoemde astronaut. Groep 8-leerlingen kunnen kiezen uit een collegereeks die wordt gehouden op woensdag 23 september, op woensdag 30 september en op woensdag 7 oktober. En een reeks op donderdag 8 oktober, donderdag 15 oktober en woensdag 21 oktober. De colleges beginnen om 15.30 uur en duren tot 16.30 uur. André Kuipers verzorgt steeds het derde college in de reeks, dus op 7 en 21 oktober. Per collegereeks kunnen er maximaal 250 leerlingen deelnemen. Na het college van André Kuipers ontvangen de deelnemende leerlingen een origineel André Kuipers College-certificaat.

Van buiten naar binnen

De komende jaren betrekt Grotius de buitenwereld steeds vaker bij het onderwijs in de vorm van stages, gastlezingen en bedrijfsbezoeken. “Deze brede oriëntatie op de wereld komt in de Andre Kuipers Colleges al sterk tot uitdrukking en past goed bij Grotius omdat de integrale ontwikkeling van leerlingen bij ons centraal staat en we inzetten op uitdagend internationaal georiënteerd onderwijs”, aldus rector Van Hilten. Ook de huidige leerlingen van de eerste klassen van het Grotius besteden in september en oktober aandacht aan ruimtevaart. Degenen die de opdrachten over ruimtevaart in die lessen het beste maken, worden uitgenodigd voor het college van André Kuipers.