Wat hebben jongeren nodig om vrijwilligerswerk te blijven doen?

10 juni 2015

De Maatschappelijke Stage blijft ook het komend schooljaar behouden voor de scholen van het voortgezet onderwijs in Maastricht. Voor jongeren is deze stage een prima leerervaring waarmee zij tevens een bijdrage leveren aan de samenleving.

Niet alleen is het jong geleerd oud gedaan, jongeren zorgen nu met het vrijwilligerswerk voor een nieuwe impuls met een verfrissende kijk en enthousiaste inzet. Verenigingen die door vergrijzing moeite hebben met het vinden van vrijwilligers en het uitvoeren van hun activiteiten kunnen met de inzet van jongeren de toekomst veilig stellen.

Stagebureau LVO Maastricht

Het Stagebureau LVO Maastricht zorgt voor een goede begeleiding van de leerlingen en brengt menig contact tot stand. “Het is altijd even kijken wat de beste match is”, stelt Nicolle Persoon die werkt voor het Stagebureau. “Leerlingen hebben veel talenten, ze worden door ons verder op weg geholpen om deze kwaliteiten op de juiste stageplek in te zetten”.

Op dinsdag 23 en donderdag 25 juni worden voor jongeren van 12-18 jaar speciaal twee workshops georganiseerd waarin zij actief aan de slag gaan met de vraag: Wat hebben wij nodig om vrijwilligerswerk te blijven doen?”. Na afloop maken zij samen gebruik van een maaltijd die door het LEFteam en de Jongerenraad Maastricht wordt bereid. Iedere jongere wordt uitgenodigd om aan één van de twee workshops deel te nemen die van 17.00 – 19.00 uur door het Stagebureau in samenwerking met de Jongerenraad bij het LEFteam, Coöperatie Blauwdorp worden georganiseerd. Zij kunnen zich opgeven via de vacaturebank van het Stagebureau LVO Maastricht. Met de informatie uit de workshops wil de gemeente Maastricht nog beter inspelen op de jongeren zodat zij ook na hun Maatschappelijke Stage enthousiast blijven om zich in te zetten voor het vrijwilligerswerk.