Graaf Huyn College ‘Begin nóg eerder met techniek’

26 juni 2015

Vanaf komend schooljaar zitten ze in de schoolbanken op het Graaf Huyn College in Geleen: docenten van basisscholen. Om meer te leren over techniek.

Een ‘doorlopende leerlijn’ met het DaCapo College en Leeuwenborgh Opleidingen had het Graaf Huyn College in Geleen al. Om leerlingen van bijvoorbeeld de technische richtingen op een goede manier te laten aansluiten op het beroepsonderwijs. Maar je moet nóg veel eerder beginnen, bedacht techniekcoördinator
Maud Hermans van Graaf Huyn. Om het aantal in techniek geïnteresseerde leerlingen te laten stijgen. Omdat de arbeidsmarkt nou eenmaal schreeuwt om gekwalificeerde technische mensen. En dus zitten in het volgend schooljaar op de woensdagmiddag docenten uit groep zeven van de omliggende basisscholen bij haar en haar collega in het technieklokaal van het Graaf Huyn College. Om bijgespijkerd te worden op technisch gebied. ,,Zodat ze leren en kunnen overbrengen op hun leerlingen dat techniek niet alleen maar te maken heeft met elektro en ingewikkelde berekeningen”, zegt ze. ,,Houtbewerking en iets maken van papier-maché is ook techniek. Je krijgt niet alleen maar vieze zwarte vingers van techniek. Echt niet. Maar als niemand je dat leert, dan weet niemand dat ook”, zegt Hermans die een subsidie van vierduizend euro heeft verworven van de stichting Onderwijspioniers voor dit plan.

Lees het hele artikel in Dagblad De Limburger, 26 juni 2015

Relevant nieuwsbericht  'Pionieren: jong geleerd, oud gedaan', 18 mei 2015

Artikel 'Techniekles voor leerkrachten basisonderwijs' in Nieuws.nl, 22 oktober 2015