Dendron College schittert in landelijke finale SIR

16 juni 2015

Het Dendron College in Horst schittert in de nationale finale Social Innovation Relay in Rotterdam, 12 juni 2015- Jong en Oud, Samen Sterk is het sociaal innovatieve idee van Nederland. Leerlingen presenteren een ‘TINDER concept’, waarbij eenzame ouderen worden gematcht aan studenten die naarstig op zoek zijn naar goedkope huisvesting.

Wereldwijde competitie

Social Innovation Relay (SIR) is een wereldwijde competitie die georganiseerd wordt door stichting Jong Ondernemen in samenwerking met Nationale Nederlanden en Hewlett Packard. Tijdens Social Innovation Relay worden leerlingen van de middelbare school uitgedaagd om een innovatief (zakelijk) concept te ontwikkelen, om daarmee een sociale behoefte aan te pakken.

Twee oplossingen

Twee IBC-leerlingen, Jorn Verdellen en Charlotte Vullinghs van het Dendron College Horst (International Business College, havo 4) lossen met hun idee niet één maar twee sociale problemen op. Enerzijds hebben zij naar een oplossing gezocht voor toenemende kosten onder de student nu de studiefinanciering is omgezet naar een leenstelsel en anderzijds vergroten ze de mobiliteit van ouderen waardoor ze langer op zichzelf kunnen wonen en tegelijkertijd minder eenzaam zijn.

Internationale finale

In de presentatie overtuigden de leerlingen de jury met hun oplossing van bovenstaande maatschappelijke problemen door een stichting op te gaan richten die jongeren en ouderen aan elkaar gaat matchen. De studenten gaan inwonen bij de eenzame ouderen waar zij aan gematcht worden. Op deze wijze wordt er een win- win situatie gecreëerd. Ouderen zullen minder eenzaam zijn en hulp krijgen bij praktische problemen waar ze tegenaan lopen, studenten kunnen in ruil voor deze hulp relatief goedkoop wonen.

Met deze presentatie wonnen Jorn en Charlotte de nationale finale van SIR. Hiermee zijn zij door naar de internationale finale die op 12 juli zal plaatsvinden.

Kijk voor meer informatie op

· International Business College/20-80learning: www.20-80learning.nl
· Social Innovation Relay: www.sir.ja-ye.org