Leerlingen Sint-Jans pionieren op Mars

28 april 2015

Wetenschappers en vier brugklassen van het Sint-Janscollege in Hoensbroek houden zich bezig met het bouwen van een nederzetting op Mars. De vwo’ers hebben dit schooljaar van alles uitgezocht over Mars; hoe ze op de planeet kunen komen, hoe ze zuurstof kunnen maken en hoe ze het zilte water op Mars kunnen omzetten in drinkwater. Wetenschappers bekijken hoe ze leren en wat het de 45 leerlingen oplevert.

Iedere maandag werken de scholieren tijdens de sciencelessen een hele middag aan ‘hun’ nederzetting op Mars, in groepen en individueel. De kinderen maken mindmaps met onderzoeksvragen, volgen workshops, kijken naar informatieve filmpjes op YouTube en discussiëren. Bedrijfsbezoeken horen bij de lessen, net als presentaties van experts. Leerlingen presenteren op allerlei manieren hun onderzoeksresultaten, een daarvan zijn vier maquettes van evenzoveel nederzettingen. Die maquettes maakten groepen leerlingen samen met door de school voor de duur van het project ingehuurde maquettebouwers. Plantenkassen, waterzuiveringspompen en andere ‘science fiction-oplossingen’ voor problemen waar bewoners van de aarde op Mars tegenaan lopen zijn op die manier visueel gemaakt.

Het Sint-Janscollege zet met het project ‘kolonie op Mars’ de eerste stappen om tot een nieuw schoolconcept te komen. Het lesmateriaal is door de vier betrokken Science-docenten gemaakt in samenwerking met wetenschappers van de Open Universiteit in Heerlen. Theo Janssen, docent Mens en Natuur, is de motor achter het nieuwe onderwijsconcept. Gedurende de 37 jaar dat hij lesgeeft, zag hij de interesses van zijn leerlingen veranderen en hun motivatie afnemen. „Het is alsof traditioneel onderwijs niet meer bij ze past. Ze vinden het gechargeerd gezegd ‘saai’.Wat ze willen is samenwerken. Ze zijn geïnteresseerd in ICT.’’

Met het project moeten de scholieren aan hun trekken komen door meer bij hun leefwereld passende les- en leervormen, zoals de mindmaps. De deelnemende leerlingen doen niet alleen (de wettelijk verplichte) kennis op, ze leren tegelijkertijd samen te werken en kritisch na te denken, ook wel 21e-eeuwse vaardigheden genoemd.

 

Lees het hele artikel in Dagblad De Limburger, 27 april 2015, deel drie uit de serie Leren voor de toekomst

< Terug naar nieuwsoverzicht