LOB maakt van de school een netwerkpartner

7 december 2015

Dorien Stals (Docent-ontwikkelaar bij het Dendron College): 'Vond ik ooit ‘netwerken’ maar een onduidelijke bezigheid, in 2013 werd ik door de VO-raad uitgenodigd voor een training tot netwerker LOB en kwam ik tot de ontdekking dat netwerken ontzettend waardevol kan zijn en dat ik mijn hele leven eigenlijk al niets anders doe. Nu ben ik een ervaren netwerker LOB en bouw onophoudelijk aan een stevig netwerk van bedrijven en instellingen waarbij we voor onze LOB-activiteiten terecht kunnen. Dit netwerk vergoot het sociaal kapitaal van de school en stelt ons in staat om buitenschools leren betekenisvol te maken.'

Scholen met LOB als speerpunt, zullen het onmiddellijk beamen. Wanneer je actief bezig bent met LOB, stap je met je leerlingen de school uit en haal je de buitenwereld binnen. Je betreedt de wereld van ondernemers, bedrijven en instellingen. Een wereld met andere mores, waarin onze leerlingen straks een plek willen vinden. De school heeft die buitenwereld hard nodig om te laten zien welke beroepen en werkomgevingen bereikbaar zijn en via welke aangeboden sectoren en profielen je er kunt komen. Door samenwerking met bedrijven en instellingen creëren we voor elke leerling ervaringen op basis waarvan hij afwegingen en keuzes kan maken. 

Aan het werk via het netwerk

Het voortgezet onderwijs was lange tijd een naar binnen gekeerde wereld met een ambtelijke cultuur. Bedrijven en instellingen zijn anders. Meer extern gericht, vaker en sneller onder invloed van technologische ontwikkelingen. Daarbij, ondernemen is overleven, kansen zien en kansen pakken. Twee werelden, maar verre van onverenigbaar. Scholen die LOB echt op de kaart zetten merken dat de contacten tussen school en bedrijf in frequentie en intensiteit toenemen. Daaruit voort komen soms prachtige opdrachten.

 

Lees het hele artikel in Van Twaalf tot Achttien, november 2015

< Terug naar nieuwsoverzicht