Bonnefanten College: 'verdieping aan vak economie'

14 oktober 2015

Bonnefanten College Maastricht mag zich VECON Business School noemen. Op dinsdag 13 oktober nam locatiedirecteur Twan Wijnants officieel het bijbehorende certificaat in ontvangst. Dit certificaat hoort bij één van de speerpunten van het VHBO, het vernieuwde havo-onderwijs in Maastricht.

Een Business School heeft extra aandacht voor de economische aspecten van de maatschappij en voor de talenten van leerlingen op het gebied van ondernemerschap en ondernemendheid. VECON-bestuurslid Peter Post, reikte het certificaat uit aan Twan Wijnants. De locatiedirecteur gaf in zijn toespraak aan dat hij trots is op de samenwerking tussen het VHBO, het VMBO en Hogeschool Zuyd. Wijnants: “Dit certificaat is voor mij een bevestiging dat onze school goed bezig is”.

Initiatief leraren economisch onderwijs

Het predicaat is een initiatief van VECON: vereniging van leraren in het economisch onderwijs. De vereniging wil modern onderwijs stimuleren in de economische vakken in het voortgezet onderwijs. Onder het bestuur ontstond het idee om een Business School in het leven te roepen. Een school die in aanmerking wil komen voor deze titel, moet aan een aantal criteria voldoen waaruit blijkt dat er extra aandacht is voor het vak Economie.

Verdieping en verbreding Economie

Vakdocent aan het Bonnefanten College John Ummels is trots op hun nieuwe titel. Ummels: “Hiermee laten we zien dat we niet alleen les geven, maar ook verbreding en verdieping geven aan ons vak. Dit komt leerlingen niet alleen tijdens hun middelbare schooltijd ten goede, maar zeker ook tijdens hun vervolgopleiding”. Ummels legt uit hoe de vaksectie Economie die verbreding en verdieping aanbrengt. Onderbouwleerlingen van het Bonnefanten College krijgen bijvoorbeeld gastlessen van ondernemers die het bedrijfsleven inzichtelijk maken. Zo wordt de theorie over de marketingmix die de docent tijdens de les bespreekt, levendig gemaakt door een professional die uitlegt hoe die marketingmix in zijn bedrijf wordt toegepast. Ook komt een medewerker van ING in de klas om tijdens een gastles uit te leggen hoe je met geld moet omgaan. In de bovenbouw wordt dit nog verder uitgebreid met onder andere het project ‘Day for Change’, waarbij VHBO- en TL-leerlingen een minionderneming opzetten. Dit doen ze in samenwerking met de Stichting Day for Change en de lokale Rabobank die de jonge ondernemers hiervoor een krediet verstrekt.

College volgen bij Hogeschool Zuyd

Daarnaast is er een samenwerkingsverband met Hogeschool Zuyd waarbij leerlingen alvast kunnen proeven aan het vervolgonderwijs in de sector Economie. Maartje Meijers-Bongarts, docent aan Hogeschool Zuyd legt uit hoe het project werkt: “Havo-5 leerlingen lopen drie dagen mee aan onze Faculteit Commercieel en Financieel Management. Ze volgen er speciale colleges van HBO-docenten en werken aan hun PTA, een uitgebreid werkstuk als onderdeel van hun eindexamen. Het is een unieke samenwerking dat de afstand tussen het VHBO en HBO verkleint.”

Relevant artikel: Bonnefanten College Maastricht benoemd tot VECON Business School

undefined   undefined