Trendwatcher Bakas over toekomst onderwijs

9 januari 2015

Terugblik nieuwjaarsreceptie bij Het College Weert.

undefinedDe nieuwjaarsreceptie van LVO vond plaats bij het College op 8 januari. Bestuursvoorzitter André Postema opende de bijeenkomst. “Er is alle reden toe om het onderwijs te vieren. Het gaat dan om zichtbare successen zoals Het Kwadrant, dat recent de onderwijsprijs 2013-2015 heeft gewonnen. Porta Mosana, dat in het overzicht van RTL Nieuws als beste vwo van Limburg naar voren komt. Groenewald, Graaf Huyn en Dendron, die voor het Limburgse vmbo-t de top drie aanvoeren met de absolute topscore van 9,8 voor Groenewald.” Postema bezoekt dit voorjaar alle LVO-scholen. “Om met iedereen die dat wil het gesprek aan te gaan en te horen wat goed gaat en hoe het nog beter kan. En hoe we nu verder handen en voeten geven aan dat streefbeeld van uitstekend onderwijs.”

Onderwijs volgens Bakas

undefined

De trendwatcher zette direct de toon: “De analfabeten van de toekomst zijn degenen die geen competenties hebben om flexibel te handelen.” Cruciaal om goed om te kunnen gaan met een veranderende arbeidsmarkt, snel ontwikkelende technologieën en sociaaleconomische ontwikkelingen. Hij gaf voorbeelden van toenemende robotisering, waardoor beroepen verdwijnen en de arbeidsmarkt verandert. Voor het Limburgse onderwijs en het bedrijfsleven zag hij rijke kansen voor landbouw, bio-engineering en nieuwe concepten voor transport en energie. Volgens Bakas zou het onderwijs daarin op moeten leiden.

Investeren in Ontwikkeling van Onderwijs

Twee “IOO-docenten” Peggy Prickaerts (Sophianum) en Jos van Mil (Groenewald) hielden een pitch over hun huidige projecten. Prickaerts vertelde over de manier waarop Sophianum omgaat met het innovatieproces en de verschillende fasen hiervan: denken, onderzoeken, implementeren en borgen. Iedere fase kent andere werkgroepen en activiteiten, waarbij verschillende activiteiten zijn gekoppeld aan onderzoek van AOSL. De biologiedocent benadrukte in haar pitch het belang van diversiteit van de school in het proces. “Het onderwijs is zoals een ecosysteem.”
Scheikundedocent Jos van Mil liet een game zien waarmee leerlingen snel en op een leuke manier konden leren over ionen en zouten. Deze ontwikkelde hij zelf, omdat hij helaas geen ander digitaal lesmateriaal vond. Hij zet zijn ontwikkelingen voort in het IOO-programma en sloot af met een oproep aan collega’s om mee te ontwikkelen.

undefinedundefined