7-6-2012 | Youth in action: uitwisseling en vrijwilligerswerk

Uitwisselingsprojecten en vrijwilligerswerk in het buitenland: een unieke ervaring!

Wil je na school een paar maanden naar het buitenland? Maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? Kijk dan op Youth in Action. Hier staat bij welke organisaties je moet zijn en hoe bijvoorbeeld je reis-en verblijfkosten vergoed kunnen worden.

Publiciteit maken voor een milieuorganisatie in Engeland? Vrijwilligerswerk doen in een kindertehuis in Roemenië? Of helpen bij het organiseren van een muziekfestival in Krakau (Polen)? Door vrijwilligerswerk in het buitenland doe je allerlei nieuwe ervaringen op! Je leert jongeren uit andere landen kennen en je leert allerlei nieuwe dingen. En het is natuurlijk super avontuurlijk! Je kunt kiezen uit 54 landen en 6.000 projecten!

Reis- en verblijfkosten worden vergoed
Met het subsidieprogramma Youth in Action kunnen jongeren vanaf 18 jaar bijna gratis 2 tot 12 maanden vrijwilligerswerk doen in een Europees land. Bijna alle reis- en verblijfkosten kunnen worden vergoed. Daarnaast krijg je een taalcursus , interculturele training en zakgeld. Je kunt alles bij elkaar wel 3.000 of 4.000 euro vergoed krijgen! In sommige gevallen is het al vanaf 16 jaar mogelijk.

Youth in Action heeft ook nog andere mogelijkheden. Je kunt ook met een groep jongeren (vanaf 15 jaar) in Nederland een internationaal vrijwilligersproject opzetten in je eigen buurt of stad. Of een uitwisseling organiseren met jongeren uit een Europees land (vanaf 13 jaar). Ook dan kan Youth in Action de onkosten vergoeden.

Vrijwilligerswerk helpt bij studiekeuze
Twijfel je over je studiekeuze? Vrijwilligerswerk is ook een goede manier om te ontdekken wat je echt leuk vindt om te doen. Het kan helpen bij het kiezen van een vervolgstudie die het beste bij je past. Door vrijwilligerswerk kun je bijvoorbeeld ontdekken dat je heel goed bent om activiteiten te organiseren, dat je graag iets creatiefs doet of dat je het juist leuk vindt om met mensen te werken. In een filmpje vertelt Jip de Beer dat hij door het vrijwilligerswerk een hele andere studie heeft gekozen. Twee maanden werkte hij aan het maken van een promotiefilmpje voor een school in het oosten van Duitsland. Hij vond dit zo leuk om te doen dat hij hierna besloot om niet economie en informatica te gaan studeren, zoals hij eerst van plan was, maar interactieve media. Door het vrijwilligerswerk ontdekte hij ‘waar zijn passie ligt’. Bekijk www.youthinaction.nl

Stage, studeren of werken in Europa
Als je geen vrijwilligerswerk wilt doen, maar stage wilt lopen in het buitenland, een vakantiebaan zoekt, in het buitenland wilt studeren of als au-pair wilt gaan, kijk dan op de website www.go-europe.nl.

Bron: Youth in Action

.