Het Bouwens ontvangt prijs voor onderwijsontwikkeling Big Picture Learning

10 november 2017

Op 2 november ontving het Bouwens van der Boijecollege in Panningen de Hanneke Award. Deze award wordt jaarlijks door Vereniging Big Picture Nederland uitgereikt aan een school die zich op een bijzondere manier bezighoudt met onderwijsvernieuwing volgens het gedachtegoed van Big Picture Learning.

Bekijk de reportage van Omroep Peel & Maas

Op het Bouwens is de afgelopen jaren veel veranderd. Niet alleen is er nu één locatie, ook maakt het ‘klassieke onderwijs’ plaats voor persoonlijk onderwijs waarbij de leerling centraal staat.  Elke leerling leert op een andere manier. Om hier vorm aan te geven, is dit schooljaar is klas 1 en 2 van vmbo basisberoepsgerichte leerweg gestart met Big Picture Learning. Het draait om het ‘leren in de echte wereld’, vandaar ook ‘the big picture’. Vanuit eigen interesse bepaalt de leerling in grote mate wat er wanneer geleerd wordt, in welk tempo en hoe. Leerlingen kunnen dus sturing geven aan hun eigen leerproces en daarin keuzes maken. Ze worden zo gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen. Dankzij Big Picture Learning wordt de verbinding gelegd tussen de persoonlijke interesse van de leerling, de maatschappij en het onderwijsleerproces.

Het Bouwens ontving de award, omdat zij al langere tijd bezig is deze manier van lesgeven in te voeren. Ter voorbereiding hierop is samenwerking gezocht met collega’s binnen en buiten de school. Dankzij deze goede voorbereiding kon het Big Picture Learning dit jaar probleemloos ingevoerd worden en zijn de eerste resultaten zelfs al merkbaar. Leerlingen zijn ook enthousiast.

Het Bouwens mag de award een jaar houden.